FAQ

Frågor: Anmälan löpare

När är det?
RFYL High Chaparral 4 nov: Lördag den 4 november 2017. Första start ca 15:00 för rekommenderad ålder 7-12 år, första start vuxen rekommenderad ålder 13 år+ 17:00. Registrering i High Chaparral öppen från 12:00. På kvällen öppnar saloon och under dagen finns bufféer. Man måste alltså inte vara på plats 12:00, även om man får det!
RFYL Örebro 28 okt: Lördag den 28 oktober 2017. Första start ca 17:00, sista start ca 20:00 (beroende på vilken biljett du köpt). Registrering i Gustavsvik öppen från 12:00. End of the world party är igång från 17:00. Man måste alltså inte vara på plats 12:00, även om man får det!
RFYL Stråssa 27 maj: Lördag den 27 maj 2017. Första start ca 13:00, sista start strax före 15:00 (beroende på vilken biljett du köpt och antal löpare). Registrering vid Gruvkontoret öppen från 11:00. Grillningen efteråt startar när första löparna börjar att komma i mål eller runt 15:00. Man måste alltså inte vara på plats 11:00, även om man får det! Kom gärna minst 15 minuter innan start.

Vad är priset?
Priset  är från 250 kr till 595 kr per deltagare beroende när du anmäler dig, vilket lopp och antal köpta biljetter. Prisvärda Early bird finns på vissa lopp.
Mängdrabatt: Köper du mer än 3 biljetter på en gång så drar systemet av automatiskt av 100 kr/biljett. Slutpris blir då 395 kr/biljett (gäller Örebro).
Klicka här så ser du de olika priserna för varje lopp. Det finns speciella företagsbokningar för de som bokar minst 5 löpare, dessa kan faktureras.

Jag har tappat bort min biljett/ändrat e-post?
Kontakta Tickster.se.

Är biljetterna slut?
De kan ta slut på vissa tider eller helt och hållet. Vi har ett max antal löpare som kan springa. Köp biljetten i tid.  Om det finns kvar säljer vi biljetter ända fram till dagen för loppet och även på plats vid registreringen (swish/kort). Om det står: Sessionen har gått ut. Har du redan köpt eller bokat biljett? Vänligen kontrollera din mejlbox för bekräftelsemejl.
Kicka på nytt köp

Uppvärmning?
Absolut det rekommenderas starkt, inte bara för den charmiga underhållningen men också för att det kommer att vara smart. Var uppvärmd och smidig så kanske du “överlever”.
RFYL High Chaparral 4 nov: Uppvärmning är igång ca 14:00 på stora scenen i vid start för barn. Sedan ca 16:00 för vuxna när det mörknar.
RFYL Örebro 28 okt: Uppvärmning är igång ca 16:00 på stora scenen i Gustavsvik. Lajvband, dansare och mer.
RFYL Stråssa 27 maj: Uppvärmning är igång ca 12:30 vid starttälten.

Hur gammal måste man vara för att deltaga?

RFYL High Chapparal 4 nov: Loppet för barn 7-12 år (rekommenderad ålder), loppet för äldre 13 år+ (rekommenderad ålder).
RFYL Örebro 28 okt och Stråssa 27 maj: Du kan delta när du har fyllt 12 år och gärna (inget krav) har en målsman eller någon äldre som springer med. Vi är flexibla men du måste kunna klara hindren.

Jag vill starta tidigt.
Köp en biljett för den starttid du tycker passar tidsmässigt. Registrera dig och gå till starttälten när du känner att det är dags helt enkelt under den timmen. Grupper kan paras ihop på plats. Vi försöker sprida ut alla löpare på alla starttider men vi har valt att vara flexibla istället för att ha en fix tid.

RFYL High Chapparal 4 nov: Första start barn 15:00 vuxna 17:00.
RFYL Örebro 28 okt: Första start ca 17:00.
RFYL Stråssa 27 okt: Första start ca 13:00.

Kan man välja starttid?
Ja absolut köp en biljett för den tid du tycker passar t.e.x. (Örebro 17:00-18:00, 18:00-19:00 eller 19:00-20:00). När du känner det är dags och delta gärna i uppvärmningen vid scenen (både smart och kul att göra det). Vi skickar iväg grupper om ca 20 personer från 6 olika tält med några minuter emellan.

Vad har jag för starttid?
Svaret är enkelt, den du väljer. Observera att man måste registrera sig i tid senast 30 minuter innan sista starttid för den biljett du har.

Vi vill springa ihop i en grupp.
Grupper paras ihop på plats. Gå helt enkelt till startfältet och samma starttält när det är dags. Vi är flexibla. Har ni olika starttider går ni på den tid de flesta har i gruppen.

Anmälningsavgift.
Är det samma anmälningsavgift för alla löpare? Ja men om du köper biljetten tidigt eller är många när ni handlar får ni rabatt.
Mängdrabatt: Köper du mer än 3 biljetter på en gång så drar systemet av 100 kr/biljett (gäller Örebro).

Jag har anmält mig men har inte fått bekräftelse?
Kontakta Tickster som har hand om försäljningen. www.tickster.se

Jag har inte fått några biljetter eller saknar faktura?
Kontakta Tickster som har hand om försäljningen. www.tickster.se

Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Om du har tecknat Startklarförsäkringen kontaktar du Folksam på telefon 0771-960 960.
Har du inte tecknat Startklarförsäkringen görs ingen återbetalning av anmälningsavgiften.

När är sista anmälan?
Du kan anmäla dig ända fram till en halvtimme innan sista starttid. Betalning sker då på plats vid registreringen med kort eller swish. Biljettsidan och anmälan online stänger ned en timme innan loppet startar eller när det är fullt. Köp er biljett i tid!

Registreringen
Du skall ha registrerat dig senast en halvtimme innan du önskar starta.

RFYL Örebro 28 okt: : Registrering gör du vid Gustavsvik enligt kartan. Vid registreringen får du mot QR-koden på din biljett ditt startkuvert.

rfyl-starten
Karta för Gustavsviks camping. OBS! Om ni kör till badets ingång, gå då cykelvägen på utsidan runt campingen, längs vägen, så att ni kommer till registreringen rätt väg enligt pilarna.

Boende på Gustavsvik hittar ni här: Gustavsviks camping

RFYL Stråssa 27 maj:

RFYL High Chapparal 4 nov: Kartor och vägbeskrivningar för High Chaparral kommer i september.

Vad finns i startkuvertet?
• Din nummerlapp och 4 säkerhetsnålar.
• Ditt livbälte med 3 liv.
• Eventuell sista minuten informationsblad.
• Eventuella gåvor från våra sponsorer.

Kan jag lämna området när jag registrerat mig?
Ja nummerlappen är ditt värdebevis på att du registrerat dig och är på plats till din uppskattade starttid vid startområdet. Under tiden du väntar kan du vara var du vill.

Får jag startpapper hemskickat till mig?
Nej se även ovan. När du anmält dig så får du ett bekräftelsemail och/eller sms beroende på vad du väljer. Ta med detta utskrivna mail eller sms till registreringen så får du ditt startkuvert när QR koden skannas. Startnummerserie visar vilken startgrupp du tillhör.

Presentkort via Batalj.
Har ni presentkort från Batalj kontaktar ni oss så hjälper vi er med anmälan.

Måste jag vara vältränad?
Nej men det hjälper förstås, tänk smart och utnyttja situationer så skall du nog överleva. Loppet går inte på tid.

Kommer mitt lopp att tid tagas?
Nej, men det finns en maxtid då banan stängs. Ta gärna tid själv och tävla kompisarna, bästa tid / mest liv kvar.

Kommer zombies bitas, knuffas eller brotta ned mig?
Nej. Men ligger du redan ner av någon anledning kanske de tar chansen att göra en snygg grej av det när de ändå tar ett av dina liv. Men sen låter de dig vara.

Kan jag bli av med alla tre liv på en gång?
Nej det skall inte kunna hända. Alla zombies har instruktioner att endast ta ett av dina liv inom deras ”hunt zone”.

Behöver jag en ficklampa?
Nej och det skall du inte ha heller.

Förvaring för t.e.x. väskor finns det?
Adolfsbergs IK kommer att kunna ombesörja för förvaring av din väska och värdesaker under loppet. Du kommer alltså kunna lämna in en väska vid starten i Gustavsvik och hämta ut den vid målgången vid Slottet. Om du inte gör någon annan uppgörelse kommer din väska alltså att fraktas till målgången där  du bekvämt kan hämta ut den när du kommer i mål. Pris för detta kommer att vara ca 30-40 kr som kan betala kontant (jämna pengar) eller med swish till föreningen.

Är det riktiga zombies?
Absolut.

Kommer zombies vara snabba eller långsamma?
Det märker du.

Kan jag ta med mig mina privata zombievapen?
Nej. Det du har till ditt försvar är din ev. snabbhet och smidighet. Ta med en fet kompis att offra.

Hur många är det i en startgrupp?
I en startgrupp så är det ca 20 personer som startar i ett tält.

Vad händer i starttältet?

Varje starttält fylls med ca 20 personer (i möjligaste mån folk som vill springa ihop) Sedan får gruppen se en kort film följt av instruktioner från er officer. Lyssna noga era liv hänger på det.

Vi vill springa i en grupp. Hur gör vi?
Vid starten håller ni ihop och ser till att komma in i samma starttält (det kommer att finnas minst 6 stycken starttält).

Om jag blir skadad?
Vi har gott om sjukvårdare längs banan och vid målgång. Givetvis skall ingen behöva skadas dock.

Vi vill springa med kompisar som anmält sig för länge sedan.
Se till att ha komma samtidigt med deras starttid och in i samma starttält. Är ni många som fått olika starttider väljer ni den starttid där de flesta hamnat.

Vad skall jag ta med till loppet?
Förslagsvis ett komplett ombyte kläder och skor. Regnkläder kan vara smart om det ser ut att behövas. Lite godis eller annat som gör att du får energi när det behövs och något att dricka till det. Ta även med plånbok med id och pengar, det finns mycket mat och kul att handla. Glöm inte utskriven biljett för registrering eller telefon med sms innehållande QR-kod för registrering.

Finns det mat att handla?
Ja vid start men speciellt vid målgången där en stor rad försäljare erbjuder allt och lite till på End of the World Party.

När borde jag komma?
2 timmar men absolut senast en halvtimme timme innan du skall starta p.g.a. köer. På plats rekommenderar vi uppvärmningen vid scenen och att ni passar på att insupa den ödesmättade atmosfären i ”lugn och ro”.

Kan jag få anmälningsavgiften fakturerad?
Ja, företag kan få sin anmälningsavgift fakturerad, man måste dock vara minst 5 personer. Skicka Organisationsnummer, namn och adress så skickar vi koder till er.

Var parkerar jag?
Vi erbjuder inte parkering utan det måste man kolla upp själv. Men många stora lopp startar vid Gustavsvik varje år och det har alltid gått bra. Har ni inte varit där innan rekommenderar vi att ni kommer tidigare för att vara beredda på att gå en liten bit.

Är man försäkrad av arrangörerna?
Nej, allt deltagande sker på EGEN RISK. Batalj Event AB frånsäger sig allt ansvar för skador hos deltagaren och hans/hennes utrustning. Se till att du ser över din försäkring så att den gäller denna typ av lopp. När du anmäler dig så kan du teckna Folksams ”Startklar” en försäkring som både ger dig olycksfallsförsäkring och anmälningsavgiften tillbaka om du skulle skada dig innan loppet. Läs mer på: www.startklar.nu

Deltar man på egen risk?
Ja, du deltar på egen risk.

Personuppgifter
För att kunna hantera ditt deltagande namn behöver vi adress, e-post och telefonnummer. Vi förbehåller oss rätten att lagra dessa. Vi lämnar aldrig ut personlig information till någon annan. Genom din anmälan ger du oss rätten att använda de foton och filmer som tas under loppet i marknadsföringssyfte.

Villkor för köp.
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter.

Betald anmälan kan överlåtas till annan person. Eventuell ersättare som använder biljetten, behåller köparens namn etc. för registreringen.

Om du väljer att betala via faktura är du som kund bunden till köpet, oavsett om du deltar på evenemanget eller ej. En bokning inte giltig innan fakturan är betald.

Arrangör
Bartalj Event AB industrivägen 15, 711 77 Stråssa.

Frågor: Anmälan zombie

Som zombie är du rekryterad till en unik skara lyckliga som får vara med och skådespela, skrämma och njuta av eventet på en parkettplats mitt i loppet. Uppgiften är egentligen enkel, ta livband från löparna om du får chansen och gör en bra skådespelarinsats som fruktad zombie.

Eftersom vi siktar högt och vill ha de allra bästa som finns. Alltså de mest motiverade, de som brinner för att agera zombies och de som gör det med glimten i ögat, så måste man först ansöka till oss och få ok, innan man kan köpa biljett. Vi har ett maxtak på antalet zombies till loppet men, de vi väljer ut kommer att få röda mattan och full service

Fullständig information till våra zombiestatister skickas ut till alla som blir antagna och betalat in deltagaravgiften.

När är det?
RFYL High Chapparal 4 nov: Lördag 4 november. Första start för barn 15:00. Zombiestatister samlas ca 12:00 senast för sminkning och utbildning.
RFYL Örebro 28 okt: Lördag den 28 oktober 2017. Första start strax efter 17:00, zombiestatister samlas tidigare för sminkning, utbildning m.m.
RFYL Stråssa 27 maj: Lördag den 28 oktober 2017. Första start strax efter 13:00, zombiestatister samlas tidigare för sminkning, utbildning m.m. ca 11:00 senast.

Hur ansöker jag för att få vara zombiestatist?
Fyll i ansökan som du finner här. Vi återkommer så snart vi gått igenom den med frågor och om ni blivit antagen.

Kan jag hjälpa en kompis att anmäla sig?
Ansökan skall fyllas i för varje person som vill vara med men det kan göras av vem som helst så länge personen i fråga vet om det, accepterar vilkoren samt har läst all info. Uppger man samma e-post (får inte vara ett hotmail-konto!), facebook och telefon är personen som anmält skyldig att lämna information vidare när den kommer.

Ansök Här

Anmälningsavgift.
När du blivit antagen skickar vi instruktioner om hur du betalar in anmälningsavgiften. Det är samma pris för alla zombiestatister (200 kr).

Vad ingår i min anmälningsavgift?
• Professionell ”Walking Dead” nivå på makeup och styling, samt klädvård.
• Utbildning i den ädla konsten att agera zombie på rätt sätt. Röra sig, låta och agera.
• Zombie linser ni behåller (värde 200 kr).
• Fika under dagen.
• Möjlighet att köpa en rabatterad biljett till End of the world party (gäller för Örebro)
• En unik upplevelse ni aldrig glömmer.

Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Kontakta din zombiegruppchef så fort du vet att du inte kan delta. Det är mycket viktigt eftersom alla statister har sin bestämda roll. Har du inte hunnit få en zombiegruppchef mailar du statist@runforyourlives.se

När är sista anmälan?
Om det finns platser kvar kan anmäla dig ända tills vi fyllt upp alla platser för zombiestatiser. Detta kan bli när som helst. Vi tar emot reserver.

Står man själv? Vi är flera som vill vara med.
Vi håller ihop de som vill stå tillsammans som zombies. Så ni kan bli alltifrån 3-50 zombies på samma ställe, men aldrig själva. Om ni vill stå ihop med någon specifik anger ni det i mailet när ni blir antagna.

Finns det någon facebook-grupp att gå med i?
Ja du blir inbjuden eller ansöker själv när du blivit antagen. OBS! gruppen är enbart för statister och funktionärer. Allt skall vara så hemligt som möjligt intill start.

Hur gammal måste man vara för att deltaga?
Minst 18 år. Vi kommer att ha några zombies som är yngre men det är professionella statister som är anställda av Batalj. Anmäler man sig och ljuger om sin ålder stryks man.

Kan jag som zombiestatist få anmälningsavgiften fakturerad?
Nej, betalning sker enligt de instruktioner vi lämnar i den info-pdf alla antagna får. Där finns också info om när avgiften skall vara betald. Priset är 200 kr.

Är man försäkrad av arrangörerna?
Nej, allt deltagande sker på EGEN RISK. Batalj Event AB frånsäger sig allt ansvar för skador hos deltagaren och hans/hennes utrustning. Se till att du ser över din försäkring så att den gäller denna typ av lopp. När du anmäler dig så kan du teckna Folksams ”Startklar” en försäkring som både ger dig olycksfallsförsäkring och anmälningsavgiften tillbaka om du skulle skada dig innan loppet. Läs mer på: www.startklar.nu

Deltar man på egen risk?
Ja, du deltar på egen risk. Ingen fysisk kontakt kommer att förekomma.

Personuppgifter
För att kunna hantera ditt deltagande namn behöver vi adress, e-post och telefonnummer samt svar på lite ytterligare frågor som rör själva eventet. Vi förbehåller oss rätten att lagra dessa. Vi lämnar aldrig ut personlig information till någon annan. Genom din anmälan ger du oss rätten att använda de foton och filmer som tas under loppet i marknadsföringssyfte.

Villkor för köp.
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter.

Betald anmälan kan inte överlåtas till annan person om det inte först godkänts av arrangören.

Arrangör
Bartalj Event AB, industrivägen 15, 711 77 Stråssa. bataljevent.se

Frågor: Banan

Hur lång är banan?
RFYL High Chapparal 4 nov:
För barnen ca 2,5 km, för vuxna ca 5 km.
RFYL Örebro 28 okt: : Banan är ungefär 6.5 km.
RFYL Stråssa 27 maj: : Banan är ungefär 5.5 km.

Start och mål
RFYL High Chapparal 4 nov:
Startområde i anslutning till parkeringen exakt var meddelas sen. Mål på ungefär samma ställe.
RFYL Örebro 28 okt: Start är vid Gustavsvik där registering och uppvärmning sker. Det är en ”Evacuation zone” som man springer från.
Målet är vid slottsparken där en ”safe zone” är upprättad. Ditt skall man ta sig med så många liv kvar som möjligt.
RFYL Stråssa 27 maj: Start och mål är vid Gruvkontoret där registering och uppvärmning sker.

Hur vet man hur banan går?
Det kommer att vara snitslat enkelt eller dubbelt och ofta staket där publiktryck kan vara stort, så det är bara att följa banan.

Hur är banan uppbyggd?
Hela banan kommer att byggas upp som en zombieapokalyptiskt kaos med serien Walking Dead som utgångsmål. Därför är t.ex. alla skyltar på engelska och statister pratar engelska.

Berätta mera om banan.
RFYL High Chapparal 4 nov:
Löparna springer genom den unika västern miljön, genom hus och trånga gator och även ut i det vilda. Man passar alltifrån guldgrävarnbas läger till mexicanernas last stand. Allt kommer givetvis att gå i en kombinerad zombieapokalyptiskt/västern anda.
RFYL Örebro 28 okt: Löparna kommer att springa igenom centrala Örebro. Över torg, genom gallerior, inom- och utomhus. Längs banan finns med jämna mellanrum ”scener” som man skall ta sig igenom. Dessa scener är t.ex. Quarantine zones, Military headquarters, Checkpoints, FEMA rescue stations och mycket mera. Zombies och statister kommer att finnas längs hela bansträckan.
RFYL Örebro 27 maj: Löparna kommer att springa igenom skog, öppen terräng, träsk, inom- och utomhus genom stora byggnader. Längs banan finns med jämna mellanrum ”scener” som man skall ta sig igenom. Dessa scener är tänkta t.ex. Quarantine zones, Military headquarters, Checkpoints, FEMA rescue stations och mycket mera. Zombies och statister kommer att finnas längs hela bansträckan.

Vad händer om man inte klarar ett hinder?
Som löpare kan du ofta välja olika vägar och göra val som gör det svårare eller lättare för dig. Men du kommer alltid att kunna klara ett hinder även om du kanske blir av med ett av dina liv. Zombies är givetvis ett naturligt och rörligt hinder att ta hänsyn till.

Vad är tillåtet att göra längs banan?
Läs reglerna här.

Finns det dricka ut med banan?
RFYL High Chapparal 4 nov:
Nej det finns vid mål.
RFYL Örebro 28 okt: Nej det finns vid safe zone (mål).
RFYL Stråssa 27 maj: Nej det finns vid safe zone (mål).

Finns det elhinder med i loppet?
Nej, men det är en intressant tanke.

Måste man vara simkunnig?
RFYL High Chapparal 4 nov:
Nej.
RFYL Örebro 28 okt: Nej
RFYL Stråssa 27 maj: Nej men det finns vattenhinder.

Finns det vattenhinder med i loppet?
RFYL High Chapparal 4 nov:
Ja kanske lite men man skall inte behöva bli blöt.
RFYL Örebro 28 okt: Nej
RFYL Örebro 28 okt: Ja

Finns det höga hinder?
RFYL High Chapparal 4 nov:
Inte jättehöga.
RFYL Örebro 28 okt: Vissa höjder finns men inte jättehögt.
RFYL Örebro 28 okt: Ja men alla skall klara det.

Men herregud detta kommer ju bli episkt!
Ja

Frågor: Övrigt

Jag är intresserad att vara sponsor/partner hur gör jag?
läs vår folder och kontakta oss här så återkommer vi och berättar mer. Eller ring direkt till 072-50 50 096 (Erik).

Jag är intresserad av att vara med som funktionär eller representerar en förening/skolklass
Kontakta oss så återkommer vi. Du kan läsa mer om vad vi behöver hjälp med här.

Pressmaterial och fotografering
Läs mer om vår hur du får pressmaterial här (efter lopppet) eller kontakta oss för mer hjälp. Fotografering och filmning av eventet är tillåtet men endast press/fotografer med specialtillstånd från arrangör får beträda bana och scener (innanför stängsel), ansök om det innan. Även om deltagare har godkänt fotografering under eventet så skall man visa alltid hänsyn att folk kanske inte vill vara med på bild eller film.

Filma eventet med t.ex. Gopro?
Som löpare så får du filma eventet om du har en kamera monterad så att den inte medför hinder ett hinder för dig under loppet. Batalj Event har rätt att använda film- eller fotomaterial från själva loppet som t.ex. läggs officiellt på Youtube eller andra kanaler, så länge det är film som visar detta event. Om du godtar dessa regler behöver du inte söka presspass.

Kan jag komma och titta som åskådare?
Ja kom gärna och heja på (zombies eller överlevande) det är givetvis gratis. Men respektera avspärrningar och eventets personal som är där för att hjälpa till.

Kan jag ta med hela familjen, barn och hund?
Ja alla kan komma och titta på eller besöka. Visst det är zombies som jagar löpare, men det är också en publikfest och kul att titta på.

Efterfesten End Of The World Party är den öppen för alla även de som inte springer loppet?
Ja alla kan köpa biljett och vara med på efterfesten. Klä gärna ut er eftersom det är maskerad också. Biljetter finns under RFYL Örebro 28 oktober 2017 här.
Biljetter till End of the world party