FAQ
Frågor för löpare
När går loppen?
RFYL i Örebro 2025
Registrering i centrum vid järntorget (helt spikat var i vår). Registreringen är öppen från ca 14:00 så efter det kan ni hämta nummerlapp och livband. Loppet första starten är 18:00. Du startar beronde på vilket starttimma du köpt biljett för och när du kommer under den timmen. Bansträckning finns på sida under våren.. Det finns inte dusch eller omklädningsrum i dagsläget. Värdeinlämning finns för era väskor och cyklar vid starten mot en avgift som tas ut av ansvarig förening (swish). Loppet går inom och utomhus.
Var registrerar jag mig?
I Lund 26 oktober är det Mårtenstorget där även starten finns. Registrering kan göras från 14:00 dock senaste 30 minuter innan sista starttiden för dagen.
Vad är priset?
Priset är från 410 kr till 695 kr per deltagare beroende på när du anmäler dig och ibland antal köpta biljetter. Rabatter är just nu lagda direkt på priset och visas inte i kassan.
Det finns speciella företagsbokningar för de som bokar minst 5 löpare, dessa kan faktureras. Kontakta Batalj om du har frågor.072-5050 096.
Var startar loppet?
Start vid Järntorget som det ser ut just nu kan komma att ändras. Uppvärmning kommer vara vid starten. Biljetterna gäller för att starta under den timmen biljettens namn anger. Löpare kan redan vid 14:00 hämta ut sina startpaket vid registreringstältet på Järntorget. En person kan hämta ut åt flera andra bara man kan uppvisa biljetterna.
Kan jag lämna in min väska/cykel?
Klassen eller föreningen som sköter registreringen ha hand om en inlämning mot en avgift som betalas med swish på plats.
Hur gammal måste man vara för att deltaga?
OBS! Åldrarna nedan är endast rekommenderade åldrar. Det finns inga åldersgränser!
Loppen är för 9-99 år (rekommenderad ålder).
Observera att är du 10 år eller yngre bör du ha med någon äldre som tar hand om dig under loppet d.v.s. en löpare som kan springa med dig minst 16 år gammal.
Springer man tidigt på det loppet kommer det vara lite ljusare och därför kanske bättre om man är yngre.
Jag har ett barn som skall springa kan jag springa med?
Ja det går bra men du behöver lösa egen biljett. Om du är 10 år eller yngre skall man ha med någon äldre som tar hand om dig under loppet d.v.s. en löpare som kan springa med dig minst 16 år gammal. Den ansvariga kan ta ansvar för flera barn om man håller ihop gruppen.
Jag har tappat bort biljetten/ändrat e-post/vet inte vilken tid jag startar?
Kontakta www.tickster.se via deras support (vi kan tyvärr inte ta fram det).
Hur gör jag om jag vill starta tidigt?
Köp en biljett för den starttid du tycker passar tidsmässigt (en viss timme). Registrera dig och gå till starttälten när du känner att det är dags helt enkelt, under den timmen. Grupper kan paras ihop på plats i kön om ni vill springa ihop. Kommer du försent kan det finnas en snabbkö som hjälper dig komma fram till starttäten.
Vi är kompisar som vill springa ihop?
Grupper paras ihop på plats. Gå helt enkelt till startfältet och samma starttält (kommer att vara flera) när det är dags. Vi är flexibla med detta och hjälper er genom att fråga hur många ni är när det är dags. Har ni olika starttider går ni på den tid de flesta har i gruppen helt enkelt. Så det går alltså att köpa biljetter till senare och byta tid så ni kan springa med era vänner.
Var finns parkering hur tar jag mig till loppet?
Lund:
Info kommer om detta under våren.Är man beredd att gå en bit kan man stå gratis.
Vilka hotell rekommenderar ni?
Vi har ibland samarbeten med hotel som erbjuder rabatter för våra löpare. Håll koll här på hemsidan.
Jag har anmält mig men har inte fått bekräftelse?
Alla frågor om biljetten tar man med tickster.se
Vad har jag för starttid?
Vet du inte det behöver du kontakta tickster.se vi kan tyvärr inte ta fram det enkelt. Svaret är enkelt, den tid du väljer när du köper biljetten. Observera att man måste registrera sig i tid senast 30 minuter innan sista starttid för den biljett du har. Det betyder t.ex. att om du väljer starttid 20:00 måste du vara där senast 19:30 för registrering.
Hur många är det i en startgrupp?
Olika men i en startgrupp så är det ca 10-25 personer som startar i ett tält. Vi har oftast minst 3 starttält. Vill ni starta ihop håller ni bara er tillsammans och berättar för funktionärerna när det är dags att ni gå till samma starttält.
Är biljetterna slut?
De kan ta slut på vissa tider eller helt och hållet. Vi har ett max antal löpare som kan springa. Köp biljetten i tid. Om det finns kvar säljer vi biljetter ända fram till dagen för loppet och även på plats vid registreringen (swish/kort). Om det står: Sessionen har gått ut. Har du redan köpt eller bokat biljett? Vänligen kontrollera din mejlbox för bekräftelsemejl.
Kicka på nytt köp
Hur ser köpvillkoren ut?
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter. Vid force majuere betalas inte någon anmälningsavgift tillbaka t.ex. naturkatastrof eller händelser utanför arrangörens kontroll.
Alla deltagare medger genom köpet att man går med på att olika mediabolag, privata aktörer eller arrangören kan komma att fotografera, filma eller ljudbanda i samband med eventet utan att deltagaren får ha några några krav på dessa i samband med detta. Denna media kommer sedan att användas av press eller arrangör.
Efterfesten ingår den?
Om vi hinner med att arengera en i samarbete så går vi ut med den informationen till alla löpare samt skriver ut det på denna hemsida.
Uppvärmning?
Absolut det rekommenderas starkt, inte bara för den charmiga underhållningen men också för att det kommer att vara smart. Var uppvärmd och smidig så kanske du “överlever”.
Lund: Uppvärmning är igång ca 16:30 på Järntorget. Musik och konferencier från 16:30 senast.
Kan jag lämna området när jag registrerat mig?
Ja nummerlappen är ditt värdebevis på att du registrerat dig och är på plats till din uppskattade starttid vid startområdet. Under tiden du väntar kan du vara var du vill. Uppvärmning på startområdet pågår från 16:30 till ca 20:00.
Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Biljetten är inte personlig så du kan sälja den vidare eller ge bort den. Har du inte tecknat Startklarförsäkringen görs ingen återbetalning av anmälningsavgiften.
Startklarförsäkring skaffar du via vår partner startklar.nu
Vad finns i startkuvertet?
• Din nummerlapp och 4 säkerhetsnålar.
• Ditt livbälte med 3 liv.
• Eventuell sista minuten informationsblad.
• Eventuella gåvor från våra sponsorer.
Behöver jag en ficklampa?
Nej och det skall du helst inte ha heller. Endast svaga ledlapor för att känna igen varandra är tillåtna OBS! Det är förbjudet med lampor som kan blända zombies, har man det/gör det blir man avtagen nummerlappen och har sprungit klart.
Om jag blir skadad?
Vi har gott om sjukvårdare längs banan och vid målgång. Givetvis skall ingen behöva skadas dock. Ta det lugnt och inget knuffande!
Kommer zombies bitas, knuffas eller brotta ned mig?
Nej. Men ligger du redan ner av någon anledning kanske de tar chansen att göra en snygg grej av det när de ändå tar ett av dina liv. Men sen låter de dig vara. Ingen skall skada sig. Varken du som löpare eller statister får knuffas.
Kommer mitt lopp att tid tagas?
Nej. Ta gärna tid själv och tävla med kompisarna, bästa tid / mest liv kvar. Men som sagt loppet går inte på tid och ev. trafik på vissa sträckor går före där finns löparvärdar, men det finns en maxtid då banan stängs.
Måste jag vara vältränad?
Nej men det hjälper förstås, tänk smart och utnyttja situationer så skall du nog överleva. Loppet går inte på tid. Ta med en kompis du kan “offra”.
Vad skall jag ta med till loppet?
Förslagsvis ett komplett ombyte kläder och skor. Regnkläder kan vara smart om det ser ut att behövas. Lite godis eller annat som gör att du får energi när det behövs och något att dricka till det. Ta även med plånbok med id och pengar, det finns ofta mycket mat och kul att handla. Glöm inte utskriven biljett för registrering eller telefon med sms innehållande QR-kod/biljett för registrering.
Oftast finns det möjlighet att mot betalning lämna in en väska. Läs om det under informationen för varje lopp.
Jag har presentkort via Batalj?
Har ni presentkort från Batalj kontaktar ni oss så hjälper vi er med anmälan.
Kan jag få anmälningsavgiften fakturerad?
Ja, företag eller föreningar kan få sin anmälningsavgift fakturerad. Vi behöver organisationsnummer/föreningsnamn och adress. Maila via formuläret oss eller ring om ni har mer frågor. 019-55 55 033. alt. 0708-844668. Är ni många som skall handla via faktura går det bra att maila erik@batalj.se också så ser vi till att ni får bästa pris baserat på antal (fler än 10 löpare).
Kan jag bli av med alla tre liv på en gång?
Nej det skall inte kunna hända. Alla zombies/odöda har instruktioner att endast ta ett av dina liv inom deras ”jaktzon”. Men ibland om livbanden hänger ihop kan det hända. Se till att separera dina livband på bältet ordentligt.
Deltar man på egen risk?
Ja du deltar på egen risk. Se till att ha försäkring om olyckan är framme.
Vem är arrangör?
Stolt arrangör är Batalj Event AB
Stadsvägen 16 703 65 Örebro.
019-55 55 033
Frågor för zombies/statister
Hur ansöker jag för att få vara zombiestatist?
Fyll i ansökan som du finner på delta som Zombie/Statist sidan. Vi återkommer löpande till alla som ansöker via mail. Det kan ibland ta 1-2 veckor.
Kan jag hjälpa en kompis att anmäla sig?
En ansökan skall fyllas i för varje person som vill vara med i formuläret. Men det kan göras av vem som helst så länge personen i fråga vet om det, accepterar villkoren samt har läst all information. Uppger man samma e-post (använd inte hotmail adresser), facebook och telefon är personen som anmält den andra skyldig att lämna information vidare när den kommer. Är man t.ex. minderårig skall en förälder verifiera att deltagandet är ok. Tänk på att om du är under 14 år behöver eventuellt någon vuxen vara med dig som statist. Alla under 18 år behöver ett godkännande från förälder.
Vad är anmälningsavgiften och vad ingår?
När du blivit antagen skickar vi instruktioner om hur du betalar in anmälningsavgiften. För alla zombiestatister (100 kr). För vissa specialstatister och föreningar är det gratis. Det beror på vad man har för uppgift.
• Professionell nivå på makeup och styling, samt klädvård. Låna statistkläder om du inte har det.
• Utbildning i den ädla konsten att agera zombie på rätt sätt. Röra sig, låta och agera.
• Zombielinser ni behåller (värde över 200 kr).
• Fika under dagen.
• EV. Fribiljett till efterfesten (i de fall det är en, se respektive lopp)
• En unik upplevelse ni aldrig glömmer.
Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Kontakta 072-50 50 096 med ett sms så fort du vet att du inte kan delta. Det är mycket viktigt eftersom alla statister har sin bestämda roll.
När är sista anmälan?
Om det finns platser kvar kan anmäla dig ända tills vi sätter stopp. Detta kan bli när som helst. Vi tar dock emot reserver.
Står man själv? Vi är flera som vill stå ihop?
Vi håller ihop de som vill stå tillsammans som zombies/statister. Ni kan bli alltifrån 3-60 zombies på samma ställe, men aldrig själva. Om ni vill stå ihop med någon specifik anger ni det genom att svara på svarsmailet när ni blir antagna. Det skall gå till statist@runforyourlives.se
Finns det någon facebook-grupp att gå med i?
Ja du blir inbjuden eller ansöker själv när du blivit antagen. OBS! gruppen är enbart för statister och funktionärer. Allt skall vara så hemligt som möjligt intill start.
Hur gammal måste man vara för att deltaga?
Helst skall man vara minst 18 år. Men vi gör ibland undantag för en del zombies eller statister som är yngre. Är man 14 år eller under kommer vi förmodligen att kräva att någon äldre är med er, då också som zombie/statist så att de kan ta ansvar. Är man 15-17 år behöver man kolla med sina föräldrar att det är ok. Givetvis om man anmäler man sig och ljuger om sin ålder stryks man.
Deltar man på egen risk?
Ja, du deltar på egen risk. Ingen fysisk kontakt skall förekomma.
Är man försäkrad av arrangörerna?
Nej, allt deltagande sker på EGEN RISK. Batalj Event AB frånsäger sig allt ansvar för skador hos deltagaren och hans/hennes utrustning. Se till att du ser över din försäkring.
Hur är det med personuppgifter?
För att kunna hantera ditt deltagande namn behöver vi adress, e-post och telefonnummer samt svar på lite ytterligare frågor som rör själva eventet. Vi förbehåller oss rätten att lagra dessa under tiden fram till loppet och en tid efter. Vi lämnar aldrig ut personlig information till någon annan. Genom din anmälan ger du oss rätten att använda de foton och filmer som tas under loppet i marknadsföringssyfte utan eget krav.
Hur ser köpvillkoren ut?
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter. Vid force majuere återbetalas ingen deltagaravgift.
För statistanmälningar kan den inte överlåtas till annan person om det inte först godkänts av arrangören.
Vem är arrangör?
Stolt arrangör är Batalj Event AB, Stadsvägen 16, 703 64 Örebro.
Var är Zombiefabriken där alla zombies sminkas?
2025 är den förmodligen vid galleria Vågen en trappa ned vid gamla Lekia. Men det är klart först i vår.
Övriga frågor
Jag är intresserad att vara sponsor/partner hur gör jag?
Kontakta oss på 019-55 55 033 eller erik@batalj.se
Hur vet man hur banan går?
Det kommer att vara snitslat enkelt eller dubbelt och ofta staket där publiktryck kan vara stort, så det är bara att följa banan. På vissa lopp använder vi lyktor, lampor eller facklor också. Se även denna hemsida där en digitalkarta för loppet/en finns.
Hur är banan uppbyggd på de olika loppen?
Moderna banorna kommer att byggas upp som en zombieapokalyptiskt kaos med serien Walking Dead som utgångsmål. Därför är t.ex. alla skyltar på engelska och statister pratar engelska.
Vad händer om man inte klarar ett hinder?
Som löpare kan du ofta välja olika vägar och göra val som gör det svårare eller lättare för dig. Men du kommer alltid att kunna klara ett hinder även om du kanske blir av med ett av dina liv. Zombies är givetvis ett naturligt och rörligt hinder att ta hänsyn till.
Vad är tillåtet att göra längs banan?
Vi har regler som alla som deltar skall ha läst och måste följa. Läs dem på regelsidan här. https://runforyourlives.se/regler/
Finns det dricka ut med banan?
Det brukar finnas vid målgång. Se var på kartan för det loppet.
Finns det elhinder med i loppet?
Nej men det är en intressant tanke.
Finns det vattenhinder med i loppet?
Nej inte i år som det ser ut.
Vad händer om jag bli av med alla livband?
Blir du av med alla livband får du givetvis slutföra loppet men får då infected-medaljen när du når målet. Har du minst ett livband kvar får du survivor-medaljen.
Vi är en förening som vill vara med?
Kontakta oss på 019-55 55 033 eller maila på funktionar@runforyourlives.se
Läs gärna mer om detta under delta-sidan här: https://runforyourlives.se/delta/delta-som-funktionar/
Filma eventet med t.ex. Gopro?
Som löpare så får du filma eventet om du har en kamera monterad så att den inte medför hinder ett hinder för dig under loppet. Batalj Event har rätt att använda film- eller fotomaterial från själva loppet som t.ex. läggs officiellt på Youtube eller andra kanaler, så länge det är film som visar detta event. Om du godtar dessa regler behöver du inte söka presspass.
Kan jag komma och titta som åskådare?
Ja kom gärna och heja på (zombies eller överlevande) det är givetvis gratis. Men respektera avspärrningar och eventets personal som är där för att hjälpa till. Vissa områden kommer inte vara öppna för publik, respektera detta och ta inte bilen till själva loppets sträckning utan gå sista metrarna.