Frågor för löpare
När går loppen?
RFYL Visby:
En lördag datum inte satt med förmodligen i september 2022. Första start ca 18:00, sista start ca 20:00 (beroende på vilken biljett du köpt och antal löpare). Registreringen öppnas tidigare för de som vill hämta startpaket innan Exakt plats och tid kommer under sommaren eventuellt kan man göra det redan på båten . En person kan hämta för flera andra bara man har biljettbeviset på telefon eller papper.
RFYL Stockholm:
En lördag 2022 datum ej satt. Första start ca 17:00, sista start ca 20:00 (beroende på vilken biljett du köpt och antal löpare). Du skall ha registrerat dig senast en halvtimme innan start. Registreringen är öppen från 15:00 så efter det kan ni hämta nummerlapp och livband.
RFYL Örebro:
Lördag 29 oktober 2022. Registrering vid Järntorget mitt i centrum där ni även startar. Registreringen är öppen från 15:00 så efter det kan ni hämta nummerlapp och livband. Mål är som vanligt vid slottet både för barnloppet och vuxenloppet. Det finns inte dusch eller omklädningsrum. Värdeinlämning finns för era väskor vid starten mot 25 kr (kontant eller swish). Loppet går inom och utomhus.
Vad är priset?
Priset är från 249 kr till 549 kr per deltagare beroende på när du anmäler dig, vilket lopp och antal köpta biljetter. Alla lopp utom barnloppet har mängdrabatt på 100 kr/biljett vid köp av minst fyra biljetter. Den rabatten kan tas bort utan förvarning när vi nått övre deltagargräns. Rabatten dras av direkt i systemet på tickster per automatik.
Det finns speciella företagsbokningar för de som bokar minst 5 löpare, dessa kan faktureras. Kontakta Batalj om du har frågor.
Kan jag lämna in min väska/cykel?
Visby: Inte klart ännu.
Göteborg: Inte klart ännu.
Örebro: I Örebro kommer du kunna lämna in väska mot betalning till en lokalidrottsförening som håller i det.
Hur gammal måste man vara för att deltaga?
Loppen för barn 9-12 år (rekommenderad ålder)
Loppen för äldre 13 år+ (rekommenderad ålder).
Observera att är du 10 år eller yngre skall man ha med någon äldre som tar hand om dig under loppet d.v.s. en löpare som kan springa med dig minst 16 år gammal.
I Visby rekommenderar vi 12 år men det är även där rekommenderad ålder. Springer man tidigt på det loppet kommer det vara lite ljusare och därför kanske bättre om man är yngre.
Jag har ett barn som skall springa kan jag springa med?
Ja det går bra men du behöver lösa minst en barnloppsbiljett. Har du redan en biljett för vuxenloppet kan du använda den för detta lopp också och springa med. Om du är 10 år eller yngre skall man ha med någon äldre som tar hand om dig under loppet d.v.s. en löpare som kan springa med dig minst 16 år gammal. Den ansvariga kan ta ansvar för flera barn om man håller ihop gruppen.
Jag har tappat bort biljetten/ändrat e-post/vet inte vilken tid jag startar?
Kontakta www.tickster.se via deras support (vi kan tyvärr inte ta fram det).
Hur gör jag om jag vill starta tidigt?
Köp en biljett för den starttid du tycker passar tidsmässigt (en viss timme). Registrera dig och gå till starttälten när du känner att det är dags helt enkelt, under den timmen. Grupper kan paras ihop på plats i kön om ni vill springa ihop. Kommer du försent kan det finnas en snabbkö. Din nummerlapp visar även din starttid.
Vi är kompisar som vill springa ihop?
Grupper paras ihop på plats. Gå helt enkelt till startfältet och samma starttält när det är dags. Vi är flexibla med detta. Har ni olika starttider går ni på den tid de flesta har i gruppen helt enkelt.
Var finns parkering hur tar jag mig till loppet?
Göteborg:
I Frihamnen finns parkering men ej på själva Ringön! Observera att ni kan behöva betala kommunen. Ställ er lagligt på anvisad parkering. Skyltar visar vägen.
Du kan både gå och cykla till Frihamnen. Från Nordstan tar du dig lättast hit genom att gå eller cykla över Götaälvbron. Befinner du dig vid Hjalmar Brantingsplatsen följer du bara gång- och cykelvägen mot Götaälvbron. Sväng av i höjd med Frihamnens hållplats och du är framme.
Med spårvagn eller buss:
Buss 16, 16X, 31, 45, 55 (elbuss), 58, 176 och 177 stannar vid Frihamnsporten, bara ett stenkast från parken. Från centralstationen kan du välja mellan spårvagn 5, 6 eller 13. Åker du från Hjalmar Brantingsplatsen väljer du istället spårvagn 5, 6, 10 eller 13 för att ta dig till Frihamnen.
Örebro:
Starten/registreringen är vid Järntorget, det finns många parkeringshus i centrum. Är man beredd att gå en bit kan man stå gratis.
Eftersom starten är jätte nära station och nära målgången blir det enklare än normalt. Cykel eller gå är enklast men bilparkering skall gå att lösa eftersom det är gott om parkeringshus i centrum.
Visby:
Mer info kommer under våren!
Vad har jag för starttid?
Vet du inte det behöver du kontakta tickster.se vi kan tyvärr inte ta fram det enkelt. Svaret är enkelt, den du väljer. Observera att man måste registrera sig i tid senast 30 minuter innan sista starttid för den biljett du har. Det betyder t.ex. att om du väljer starttid 20:00 måste du vara där senast 19:30 för registrering.
Hur många är det i en startgrupp?
Olika men i en startgrupp så är det ca 10-25 personer som startar i ett tält.
Är biljetterna slut?
De kan ta slut på vissa tider eller helt och hållet. Vi har ett max antal löpare som kan springa. Köp biljetten i tid. Om det finns kvar säljer vi biljetter ända fram till dagen för loppet och även på plats vid registreringen (swish/kort). Om det står: Sessionen har gått ut. Har du redan köpt eller bokat biljett? Vänligen kontrollera din mejlbox för bekräftelsemejl.
Kicka på nytt köp
Hur ser köpvillkoren ut?
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter. Vid force majuere betalas inte någon anmälningsavgift tillbaka t.ex. naturkatastrof eller händelser utanför arrangörens kontroll.
Alla deltagare medger genom köpet att man går med på att olika mediabolag, privata aktörer eller arrangören kan komma att fotografera, filma eller ljudbanda i samband med eventet utan att deltagaren får ha några några krav på dessa i samband med detta. Denna media kommer sedan att användas av press eller arrangör.
Efterfesten ingår den?
Vissa av loppen har en efterfest som vi kallar för End of the world party. För att se vad som gäller för just det lopp du skall vara med på behöver du läsa varje lopps undersida. Det kan vara olika om du är löpare eller statist.
Uppvärmning?
Absolut det rekommenderas starkt, inte bara för den charmiga underhållningen men också för att det kommer att vara smart. Var uppvärmd och smidig så kanske du “överlever”.
RFYL Visby: Vi planerar fortfarande. Hur vi gör är ännu inte klart. Men det underhållning vid starten.
RFYL Göteborg 10 okt: Lite uppvärmning är det tänkt från 17:00t. Konferencier håller igång från 17:00. Musik, information och mer.
RFYL Örebro 24 okt: Uppvärmning är igång ca 16:30 på Järntorget. Musik och konferencier från 16:30.
Kan jag lämna området när jag registrerat mig?
Ja nummerlappen är ditt värdebevis på att du registrerat dig och är på plats till din uppskattade starttid vid startområdet. Under tiden du väntar kan du vara var du vill.
Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Biljetten är inte personlig så du kan sälja den vidare eller ge bort den. Har du inte tecknat Startklarförsäkringen görs ingen återbetalning av anmälningsavgiften.
Startklarförsäkring skaffar du via vår partner startklar.nu
Vad finns i startkuvertet?
• Din nummerlapp och 4 säkerhetsnålar.
• Ditt livbälte med 3 liv.
• Eventuell sista minuten informationsblad.
• Eventuella gåvor från våra sponsorer.
Behöver jag en ficklampa?
Nej och det skall du helst inte ha heller. Endast svaga ledlapor för att känna igen varandra är tillåtna OBS! Det är förbjudet med lampor som kan blända zombies, har man det/gör det blir man avtagen nummerlappen och har sprungit klart.
Om jag blir skadad?
Vi har gott om sjukvårdare längs banan och vid målgång. Givetvis skall ingen behöva skadas dock. Ta det lugnt och inget knuffande!
Kommer zombies bitas, knuffas eller brotta ned mig?
Nej. Men ligger du redan ner av någon anledning kanske de tar chansen att göra en snygg grej av det när de ändå tar ett av dina liv. Men sen låter de dig vara. Ingen skall skada sig. Varken du som löpare eller statister får knuffas.
Kommer mitt lopp att tid tagas?
Nej. Ta gärna tid själv och tävla med kompisarna, bästa tid / mest liv kvar. Men som sagt loppet går inte på tid och ev. trafik går före, men det finns en maxtid då banan stängs.
Måste jag vara vältränad?
Nej men det hjälper förstås, tänk smart och utnyttja situationer så skall du nog överleva. Loppet går inte på tid. Ta med en kompis du kan “offra”.
Vad skall jag ta med till loppet?
Förslagsvis ett komplett ombyte kläder och skor. Regnkläder kan vara smart om det ser ut att behövas. Lite godis eller annat som gör att du får energi när det behövs och något att dricka till det. Ta även med plånbok med id och pengar, det finns ofta mycket mat och kul att handla. Glöm inte utskriven biljett för registrering eller telefon med sms innehållande QR-kod/biljett för registrering.
Oftast finns det möjlighet att mot betalning lämna in en väska. Läs om det under informationen för varje lopp.
Jag har presentkort via Batalj?
Har ni presentkort från Batalj kontaktar ni oss så hjälper vi er med anmälan.
Kan jag få anmälningsavgiften fakturerad?
Ja, företag eller föreningar kan få sin anmälningsavgift fakturerad. Vi behöver organisationsnummer/föreningsnamn och adress. Maila via formuläret oss eller ring om ni har mer frågor. 019-55 55 033.
Kan jag bli av med alla tre liv på en gång?
Nej det skall inte kunna hända. Alla zombies/odöda har instruktioner att endast ta ett av dina liv inom deras ”jaktzon”. Men ibland om livbanden hänger ihop kan det hända. Se till att separera dina livband på bältet ordentligt.
Deltar man på egen risk?
Ja du deltar på egen risk. Se till att ha försäkring om olyckan är framme.
Vem är arrangör?
Stolt arrangör är Batalj Event AB Stadsvägen 16 703 65 Örebro.
Frågor för zombies/statister
Hur ansöker jag för att få vara zombiestatist?
Fyll i ansökan som du finner på delta som Zombie/Statist sidan. Vi återkommer löpande till alla som ansöker via mail. Det kan ibland ta 1-2 veckor.
Kan jag hjälpa en kompis att anmäla sig?
En ansökan skall fyllas i för varje person som vill vara med i formuläret. Men det kan göras av vem som helst så länge personen i fråga vet om det, accepterar villkoren samt har läst all information. Uppger man samma e-post (använd inte hotmail adresser), facebook och telefon är personen som anmält den andra skyldig att lämna information vidare när den kommer. Är man t.ex. minderårig skall en förälder verifiera att deltagandet är ok. Tänk på att om du är under 14 år behöver eventuellt någon vuxen vara med dig som statist.
Vad är anmälningsavgiften och vad ingår?
När du blivit antagen skickar vi instruktioner om hur du betalar in anmälningsavgiften. För alla zombiestatister (150 kr). För vissa specialstatister och föreningar är det gratis. Det beror på vad man har för uppgift.
• Professionell nivå på makeup och styling, samt klädvård.Låna statistkläder om du inte har det.
• Utbildning i den ädla konsten att agera zombie på rätt sätt. Röra sig, låta och agera.
• Zombielinser ni behåller (värde över 200 kr).
• Fika under dagen.
• Fribiljett till efterfesten (i de fall det är en se respektive lopp)
• En unik upplevelse ni aldrig glömmer.
Jag har blivit sjuk/skadad och kan inte delta. Hur gör jag?
Kontakta din zombiegruppchef så fort du vet att du inte kan delta. Det är mycket viktigt eftersom alla statister har sin bestämda roll. Har du inte hunnit få en zombiegruppchef mailar du statist@runforyourlives.se
När är sista anmälan?
Om det finns platser kvar kan anmäla dig ända tills vi sätter stopp. Detta kan bli när som helst. Vi tar dock emot reserver.
Står man själv? Vi är flera som vill stå ihop?
Vi håller ihop de som vill stå tillsammans som zombies/statister. Ni kan bli alltifrån 3-60 zombies på samma ställe, men aldrig själva. Om ni vill stå ihop med någon specifik anger ni det genom att svara på svarsmailet när ni blir antagna. Det skall gå till statist@runforyourlives.se
Finns det någon facebook-grupp att gå med i?
Ja du blir inbjuden eller ansöker själv när du blivit antagen. OBS! gruppen är enbart för statister och funktionärer. Allt skall vara så hemligt som möjligt intill start.
Hur gammal måste man vara för att deltaga?
Helst skall man vara minst 18 år. Men vi gör ibland undantag för en del zombies eller statister som är yngre. Är man 14 år eller under kommer vi förmodligen att kräva att någon äldre är med er, då också som zombie/statist så att de kan ta ansvar. Är man 15-17 år behöver man kolla med sina föräldrar att det är ok. Givetvis om man anmäler man sig och ljuger om sin ålder stryks man.
Deltar man på egen risk?
Ja, du deltar på egen risk. Ingen fysisk kontakt skall förekomma.
Är man försäkrad av arrangörerna?
Nej, allt deltagande sker på EGEN RISK. Batalj Event AB frånsäger sig allt ansvar för skador hos deltagaren och hans/hennes utrustning. Se till att du ser över din försäkring.
Hur är det med personuppgifter?
För att kunna hantera ditt deltagande namn behöver vi adress, e-post och telefonnummer samt svar på lite ytterligare frågor som rör själva eventet. Vi förbehåller oss rätten att lagra dessa under tiden fram till loppet och en tid efter. Vi lämnar aldrig ut personlig information till någon annan. Genom din anmälan ger du oss rätten att använda de foton och filmer som tas under loppet i marknadsföringssyfte utan eget krav.
Hur ser köpvillkoren ut?
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälning till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Du ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är flyttat eller inställt. Om ett arrangemang ställs in bör Du omgående kontakta oss som arrangör. Vid inställt arrangemang återbetalas inte service- och administrationsavgifter. Vid force majuere återbetalas ingen deltagaravgift.
För statistanmälningar kan den inte överlåtas till annan person om det inte först godkänts av arrangören.
Vem är arrangör?
Stolt arrangör är Batalj Event AB, Stadsvägen 16, 703 64 Örebro.
Övriga frågor
Jag är intresserad att vara sponsor/partner hur gör jag?
Kontakta oss på 019-55 55 033 eller sponsor@runforyourlives.se
Hur vet man hur banan går?
Det kommer att vara snitslat enkelt eller dubbelt och ofta staket där publiktryck kan vara stort, så det är bara att följa banan. På vissa lopp använder vi lyktor, lampor eller facklor också.
Hur är banan uppbyggd på de olika loppen?
Moderna banorna kommer att byggas upp som en zombieapokalyptiskt kaos med serien Walking Dead som utgångsmål. Därför är t.ex. alla skyltar på engelska och statister pratar engelska. För de med västerntema brukar det vara ca 1880-tal och kulisser därefter. Visby är det mörk medeltid med apokalyptisk digerdöd ca år 1350.
Vad händer om man inte klarar ett hinder?
Som löpare kan du ofta välja olika vägar och göra val som gör det svårare eller lättare för dig. Men du kommer alltid att kunna klara ett hinder även om du kanske blir av med ett av dina liv. Zombies är givetvis ett naturligt och rörligt hinder att ta hänsyn till.
Vad är tillåtet att göra längs banan?
Vi har regler som alla som deltar skall ha läst och måste följa. Läs dem på regelsidan här.
Finns det dricka ut med banan?
Ja de flesta loppen har minst en vätskekontroll. Se var på kartan för det loppet.
Finns det elhinder med i loppet?
Nej men det är en intressant tanke.
Finns det vattenhinder med i loppet?
Nej inte i år som det ser ut.
Jag är intresserad att vara sponsor/partner hur gör jag?
Kontakta oss på Batalj så pratar vi igenom det hela. Ring 019-55 55 033 eller maila sponsor@runforyourlives.se
Vi är en förening som vill vara med?
Kontakta oss på 019-55 55 033 eller maila på funktionar@runforyourlives.se
Läs gärna mer om detta under delta-sidan.
Filma eventet med t.ex. Gopro?
Som löpare så får du filma eventet om du har en kamera monterad så att den inte medför hinder ett hinder för dig under loppet. Batalj Event har rätt att använda film- eller fotomaterial från själva loppet som t.ex. läggs officiellt på Youtube eller andra kanaler, så länge det är film som visar detta event. Om du godtar dessa regler behöver du inte söka presspass.
Kan jag komma och titta som åskådare?
a kom gärna och heja på (zombies eller överlevande) det är givetvis gratis. Men respektera avspärrningar och eventets personal som är där för att hjälpa till. Vissa områden kommer inte vara öppna för publik, respektera detta och ta inte bilen till själva loppets sträckning utan gå sista metrarna.
T.ex. i Göteborg vill vi att publik parkerar i Frihamnen, samma sak gäller innanför ringmuren i Visby.